Internationaal Semester @ HKUST

The Peak

Naast de fantastische skyline van Hong Kong zijn er nog meer indrukwekkende uitzichten, namelijk: The Peak. Deze stond ook op mijn to-do lijst voor Hong Kong, maar was er nog niet van gekomen door het tegenvallende weer van afgelopen weekend. Woensdag is mijn vrije dag, de zon brandde lekker en de hemel was blauw gekleurd dus ik dacht, nu is het moment. Eenmaal met de bus aangekomen bij The Peak (je kunt ook de tram nemen) ging ik op zoek naar dat fantastische uitzicht. Het was snel gevonden. Je kijkt mooi over de stad uit en je krijgt een goede indruk van zijn gigantische omvang. Met mijn fotocamera in de hand heb ik genoten van het uitzicht, bij zonsondergang. Helaas vond mijn batterij het minder interessant en heb ik niet alle foto's kunnen schieten. Maar het is fantastisch om te zien hoe de stad veranderd terwijl de zon ondergaat.

ps. voor foto's zie het album

Een zondag in Hong Kong

Na de regenachtige dag van gister, was ik erg positief over het weer van vandaag. Helaas bevestigde de weerberichten mijn positieve gevoel niet. Helaas waren de weerberichten die uiteindelijk gelijk hadden. Toch besloot ik om erop te trekken richting Victoria Park, het grootste park van Hong Kong. Van te voren had ik wel al begrepen dat Hong Kong gigantisch druk is op zondag, omdat iedereen vrij had. Dit bleek ook bij aankomst in het park; afgeladen. Achteraf las ik dat dit op zondag dé ontmoetingsplek is voor duizende dienstmeisjes die hun vrije dag samen doorbrengen. Het was ook de eerste keer dat ze begonnen te giebelen en wijzen als ik langs liep. Heel raar.

Verder heb ik vandaag mijn eerste tempel bezocht; de Tin Hau Temple. Deze tempel is stamt uit de vroege 18e eeuw en is nog in oorspronkelijke staat. Ik moet zeggen, erg indrukwekkend! Binnen in de tempel brandde veel wierook (de spiralen brandden ook). Verder was het prachtig om te zijn hoe de offers worden gebracht. In verband met de regen had ik alle tijd om dit te aanschouwen. Kortom een lange wandeling gemaakt en lekker nat geregend, heerlijk!

Voor foto's bekijk het fotoalbum.

Het is weer weekend

Na de eerste volledige studieweek is het weer lekker weekend. Niet dat het een hele drukke week was, maar het is altijd leuk om erop uit te trekken en Hong Kong verder te ontdekken. Wat je vaak in de boekjes leest is dat je naar The Peak moet gaan, een mooi uitzicht punt over de stad bij mooi helder weer. Dit stond voor vandaag op de planning. Alleen 's ochtends bij het opstaan bleek het behoorlijk te regenen. Op dit moment regent het nog steeds. Dus uiteindelijk geen dagje om er op uit te trekken. Jammer.

Dan maar even wat meer informatie over de vakken die ik volg. Allereerst het vak ‘Deterministic Models in Operatios Research'. Dit vak gaat over optimalisatie vraagstukken en dan hoe deze op te lossen. Een erg interessant vak, maar wel met een zeer wiskundige focus. Daarnaast volg ik het vak ‘Financial Engineering: Asset pricing models', gericht op hoe kun je waarde toekennen aan bepaalde assets. Tenslotte het vak ‘Designing and Analyzing of Engineering Experiments' gericht op hoe kun je experimenten uitvoeren waaruit juiste conclusies getrokken kunnen worden.

Hopelijk is het weer morgen beter, hoewel de weersvoorspelling niet veel vertrouwen geeft. Verder wil ik iedereen bedanken voor de berichtjes op mijn blog. Leuk dat het zoveel gelezen wordt!

De verhuizing: Part I

Eindelijk is het zover: de verhuizing. Hoewel het een tussenstation is voor 2 weken is het wel erg lekker om meer ruimte te hebben. Van mijn hostel in Tsim Sha Tsui naar een kamer in North Point op Hong Kong Island. Dus vanaf nu ga ik door het leven als eilandbewoner. Bekijk de foto's!

Weekend

Na mijn eerste en laatste college op donderdag was het tijd om te gaan genieten van het weekend. Hoewel ik geen grootse plannen had, wilde ik toch wat gaan doen. Vrijdag was erg regenachtig, dus kwam het er niet van. Zaterdag ben ik richting de wijk Mong Kok gelopen, hier bevinden zich de Bird Garden en Goldfish market. Een keizerlijke verzorging van deze dieren schijnt voor meer geluk te zorgen. Erg leuk om hier langs te lopen en te kijken wat er allemaal wordt aangeboden.

Op zondag besloot ik om lekker te ontbijten aan het water. Toen ik buiten kwam was ik redelijk verrast door het mooie weer. De hemel was helemaal opengetrokken en kleurde blauw in plaats van de grijze massa van de afgelopen week. Het leek me leuk om met de Star Ferry de oversteek naar Hong Kong Island te maken en hier een beetje rond te lopen. Door het mooie weer was het zicht sterk verbeterd. Nog even genieten voordat het weekend weer voorbij is.

Einde vakantie

Uiteindelijk was het zover. De vakantie was nu echt voorbij en er moest weer worden gestudeerd. Met goede moed was ik op tijd opgestaan, de metro ingestapt, om daarna over te stappen op de bus. Dit laatste viel toch iets tegen. Bij het uitlopen van het metrostation stond er een gigantische rij (150 meter) voor de bus, en ja, die bus moest ik nu ook hebben. Dus ik kon dus netjes aansluiten. Het blijft toch mooi hoe ze in Hong Kong overal netjes en geduldig voor in de rij staan, zonder ook maar een poging te wagen om voor te kruipen.

Op de universiteit aangekomen, moest ik me melden bij de administratie waar ik mijn pas kon ophalen, waarna ik me meldde bij de faculteit IELM om meer informatie te krijgen. Hier keken ze erg verbaasd naar me. Wat bleek, een dag eerder was de exchange student meeting geweest en ik werd geacht daarbij aanwezig te zijn; een goed begin. Na nog wat administratieve zaken te hebben afgehandeld, kon ik weer naar huis. Altijd lekker als het studeren begint met een dagje vrij. Morgen is het dan zo ver; het eerste college aan de HKUST. De kop is eraf.

Eindelijk een kamer!!

Na gisteren de hele dag te hebben rondgebeld en een aantal kamers bezichtigd te hebben, heb ik eindelijk een kamer kunnen bemachtigen. Echter één nadeel; ik kan er pas 23 september in. Gelukking heb ik voor de tussentijd een andere kamer aangeboden gekregen voor hetzelfde geld. Helaas is deze ook niet direct beschikbaar, maar per 8 september. Dus ben op dit moment nog even aan mijn hostel gebonden. Maar ik heb in ieder geval zicht op een betere kamer.

's Avonds ben ik naar de grootste vaste lichtshow van de wereld geweest. In andere woorden, torens die volggehangen zijn met lichten en lazer, met daarbij een vrolijk deuntje. Het stelde niet veel voor, maar wordt toch dagelijks groots aangekondigd. Misschien dat de Aziaten dit fantastisch vinden. De skyline was nu wel mooier, omdat de smog wat was opgetrokken.

Vandaag heb ik maar eens mijn wandelschoenen aangetrokken en ben ik erop uit getrokken. Mijn doel was Kowloon ontdekken en dan specifiek Tsim Sha Tsui. Dit is de buurt waar ik op dit moment verblijf. Deze buurt bestaat uit veel neon-reclame, electronica zaken, opdringerige kleermakers en fake-watch verkopers. Richting het water bevinden zich een aantal luxe hotels waar regelmatig helicopters op het dak landen en Rolls Royces in de kleur van het hotel op hun gasten staat te wachten. Ga je steeds noordelijker dan vind je veel kleine winkels tussen de grote winkelcentra. Ik ben niet zo'n shopper, maar ze hebben daar wel goed de airco aan staan. Dus de beste plek om even op temperatuur te komen, want het is toch nu zo'n 30 graden alleen de luchtvochtigheid maakt het een stuk minder aangenaam. Vanavond ga ik eens rondlopen over de Temple Street Night Market en eens kijken waar ik me morgen op de universiteit moet gaan melden. Dit was toch namelijk de reden dat ik naar Hong Kong ben gekomen.

Tot snel!
Jasper

Een eerste impressie

Mijn tweede dag is alweer voorbij hier in Hong Kong. Vandaag ben ik de buurt wezen verkennen rondom mijn hostel en een poging gedaan om te eten met chopsticks (de chinezen hebben er goed om kunnen lachen).

Het doel van morgen: een kamer zoeken voor een Hong Kong schappelijke prijs.